کد مطلب:117164 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:347

پایداری در امور











در رابطه با امور زندگی و حركت در جهت كسب رضایت پروردگار مشكلات و موانع فراوانی وجود دارد. انسان در رابطه با اعتقاد به توحید و نبوت و معاد دشواریهای فراوانی در پیش دارد، كه مقابله ی با آنها نیازمند استقامت و پایداری فراوان است، به مدلول آیات مباركات ذیل:

فلذلك فادع و استقم كما امرت و لا تتبع اهوائهم و قل امنت بما انزل الله من كتاب و امرت لاعدل بینكم الله ربنا و ربكم لنا اعمالنا و لكم اعمالكم لاحجه بیننا و بینكم الله یجمع بیننا و الیه المصیر.[1].

«بدین سبب ای رسول تو- همه را به دین اسلام و كلمه توحید- دعوت كن و چنانكه ماموری پایداری كن و پیرو هوی نفس مردم مباش و به امت بگو من به كتابی

[صفحه 86]

كه خدا فرستاد (قرآن) ایمان آورده ام و مامورم كه میان شما به عدالت حكم كنم، خدای یگانه پروردگار همه ی ما و شماست و پاداش عمل ما بر ما و عمل شما بر شماست، دیگر هیچ حجت و گفتگوئی بین ما و شما باقی نیست. خدا میان ما جمع می كند و همه به سوی او بازمی گردیم.»

ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لاهم یحزنون.[2].

«به درستی آنها كه گفتند پروردگار ما خداست- و بر این سخن- پایدار و ثابت ماندند بر آنها هیچ ترسی و بیم و حزن و اندوهی- در دنیا و آخرت- نیست.)

فاستقم كما امرت و من تاب معك و لا تطغوا انه بما تعملون بصیر.[3].

«پس ای رسول ما چنانكه ماموری استقامت و پایداری كن و كسی كه به همراهی تو به خدا رجوع كرد (نیز پایدار باشد) و از حدود الهی هیچ تجاوز نكنید، چرا كه خدا به هر چه شما انجام می دهید بصیر و داناست.»

و لقد كذبت رسل من قبلك فصبروا علی ما كذبوا و اذوا حتی اتیهم نصرنا و لا مبدل لكلمات الله و لقد جاءك من نبای المرسلین.[4].

«به تحقیق كه پیامبران را پیش از تو تكذیب كردند و آنها در برابر تكذیب و اذیت آنها صبر كردند، تا آنگاه كه یاری ما به آنها رسید، هیچ كس نمی تواند كلمات خدا را تغییر دهد و هر آینه خبر پیامبران پیشین به تو رسید.»

از نظر اسلام امام قرآن ناطق است و همه ی حقایق و اسرار عالم غیب و شهود كه در قرآن بیان شده در سینه و قلب امام موجود است. از این روی منطق امام، منطق قرآن است و گفتار او برخاسته از وحی الهی و مطابق با كتاب مبین خداست. و كردار

[صفحه 87]

امام نیز نمونه ی عینی و عملی احكام و سنن الهی است. با توجه به این حقیقت امام علی (ع) پیروان و یاران خود را به استقامت در راه خدا و به پایداری و پایمردی در راه انجام اعمال صالح فرمان می دهد.

علامه حاج میرزا حبیب الله خوئی ذیل این بخش از گفتار امام (ع) می نویسد:

(و الاستقامه، الاستقامه) و هو امر بالاستقامه علی الجاده الوسطی من العمل و الثبات علی الصراط المستقیم المودی الی غایت الغایات و اشرف النهایات اعنی روضات الجنات.[5].

«(و الاستقامه، الاستقامه) و این كلام فرمان به پایداری بر راه میانه با عمل و ایستادگی بر صراط مستقیم است، راهی كه به نهایت نهایت ها و برترین پایان ها یعنی باغات بهشت هدایت می كند.»

ابن ابی الحدید نیز در شرح نهج البلاغه ی خود در این باره می نویسد:

ثم امرهم بالاستقامه و ان یلزموها و هی اداء الفرائض.[6].

«سپس ایشان را به پایداری و ملازمت به آن فرمان می دهد، كه عبارتست از اداء واجبات.»


صفحه 86، 87.








    1. سوره شوری، آیه 15.
    2. سوره احقاف، آیه 13.
    3. سوره هود، آیه 112.
    4. سوره انعام، آیه 34.
    5. منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه/ج 204:10.
    6. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید/ج 386:3.